woensdag 17 november 2010

Spiegels

Een opkikkertje van Hedwig Van Peteghem
Alvorens we aan iets beginnen, is het goed dat we even in de spiegel kijken. Niet zozeer om ons uiterlijk te bestuderen, maar vooral om over onszelf na te denken. Wie ben ik? Ben ik tevreden met mezelf? Wat zijn mijn goede en slechte eigenschappen? Aan wie spiegel ik me? Naar welke grote figuren kijk ik op? Wie zijn de mensen die voor mij model staan? Op die manier kunnen spiegels ons helpen om er voor andere mensen goed uit te zien, in alle betekenissen van het woord. Daarnaast is het ook belangrijk de effecten van verdraaide spiegelbeelden (zoals holle en bolle) na te gaan. Want meer dan eens zitten we met een verkeerd beeld. Men houdt ons soms dingen voor waarin we achteraf teleurgesteld zijn.
We kunnen meeleven met onze gelovige jongeren en zo opnieuw vorm geven aan ons gelovig leven. Ga maar voor de spiegel staan om te zien wie je bent: de moeite waard om graag gezien te worden. Probeer maar eens te ontdekken hoe bepaalde spiegeleffecten je kunnen misleiden. Maar leer vooral wat je voor anderen kunt betekenen. Zo krijgt je geloof meer en meer vorm, met vallen en opstaan. Want geloven moet gestalte krijgen in je manier van leven, in je omgaan met mensen. Langzaam maar zeker zul je ondervinden hoe het leven van Jezus model kan staan voor je eigen leven: leven voor het geluk van de ander. Voor die Spiegel zul je de middelen ontdekken om als opgewekte en opwekkende mens door het leven te gaan. Wees alleszins niet bang om ook voor je medemens een spiegel te zijn.