woensdag 4 februari 2009

‘Door beperkt te horen ben ik beter gaan luisteren’

Gelezen In Tertio Van 14.1.2009 - Uit een artikel van Katrien Verreyken over radiomaker Michel Follet:
Door zijn gehooraandoeningen houdt Michel Follet het meest van muziek waar geen enkele vorm van ritme inzit, melodische muziek die naar stilte neigt. Ik laat Michel Follet zelf aan het woord:
“Hoe meer je je in stilte hult, hoe meer je merkt dat er te veel auditieve prikkels in onze wereld zijn. In Die Grosse Stille, de documentaire over de kartuizermonniken van La Grande Chartreuse, viel me extra op hoe geluid echt door merg en been kan gaan, als het plots de stilte doorbreekt.
Religies manen in de regel aan tot stilte. Ik hou wel van verstilde liturgie. Na de communie hoeven ze voor mij niet meteen een bezinningstekst af te dreunen, maar mag een pauze worden ingelast. Ook na de homilie moet er even een stilte zijn om de boodschap te laten doordringen.Ik ben nogal traditioneel. Ik hou van gregoriaanse gezangen en een strakke liturgie. Ik woon al eens graag een Latijnse mis bij. Ik ben lid van het parochieteam omdat ik nu eindelijk tijd heb om me daarvoor te engageren. Ik ben verantwoordelijk voor de lectoren. Ik heb mijn eigen kleine kijk op de dingen en hoop iets waardevols bij te dragen.”
C.L.