woensdag 9 maart 2016

Phil Bosmans spreekt tot ons: Spreuken

Neem nu bijvoorbeeld de spreuk ‘Menslief, ik hou van

je!’ die op zoveel miljoenen exemplaren verspreid

is dat ze wat afgezaagd dreigt te raken. Hoe is ze er

gekomen? Ik kom met de auto terug uit Limburg en

zit zo wat te denken aan mijn laatste gesprekken, en

ik hoor als ’t ware wat er gezegd werd. Ineens komt

dat woord ‘menslief’ naar boven, een term die de

Limburgers voortdurend in de mond nemen. Ineens

realiseer ik me hoe formidabel die aanspreking is: al

de genegenheid voor de mens zit erin, maar we zijn

er ons niet meer van bewust. En terwijl ik onder de

spoorwegbrug van Beringen doorrij, heb ik mijn spreuk

‘Menslief, ik hou van je!’.

Ik ken een man die de vriendelijkheid zelve is. Op

zekere dag maakt die zich om de een of andere reden

kwaad en gaat lelijk te keer. Ik denk ineens: Jong, wat

ben je nu lelijk! Daarmee is de spreuk ‘Wat ben je nu lelijk

als je kwaad bent!’ er gekomen.