dinsdag 22 september 2009

Hier waak ik

Regelmatig zie ik van die bordjes staan met de nogal bedreigende woorden: “Hier waak ik”. Ik voel me niet zo gerust als ik die gespitste oren en doordringende ogen zie van de hond die deze tekst verduidelijkt. Ook al heb ik geen slechte bedoelingen, ik ben op mijn hoede, want één verkeerde beweging kan vlijmscherpe gevolgen hebben. Nieuwsgierig als ik ben, vraag ik me - meestal in stilte - af waarover hier gewaakt wordt. Veel geld zal er wel niet in huis zijn en de luxeartikelen die er staan heeft iedereen al. Er hangt dus meer aan vast dan alleen maar materiële zaken.
Het gevoel een thuis te hebben, zichzelf te mogen zijn en in een intens vertrouwde omgeving te mogen verblijven: dat alles brengt een mens tot rust en moet dus beschermd worden. Deze manier van waken kennen we allemaal: ze hoort bij onze dagelijkse routines.
Maar waken kan ook zijn: niet wegzakken in de alledaagse sleur van het leven, je niet neerleggen bij de onherroepelijke feiten. Waken is wakker blijven omdat er nog iets nieuws in de lucht hangt. We hebben meer te verwachten dan wat we zelf kunnen realiseren. Er is mer licht dan we zelf kunnen maken. Wie waakzaam is zal blij verrast zijn om het licht dat “uit den hoge” komt en onze toekomst zal verlichten. Wakker zijn is met een open blik het nieuwe willen zien dat ons voortdurend aangeboden wordt. Maar wrijf eerst je ogen goed uit. Want het geluk komt altijd uit een onverwachte hoek … en is meestal te vinden in kleine, eenvoudige dingen. Wees waakzaam, want misschien komt het goede nieuws wel uit een kindermond.