woensdag 26 september 2018

Gelezen in TERTIO van 12 september 2018

“Ik transformeer in Phil Bosmans”

Uit een artikel van Ludwig De Vocht

Zaterdag 22 september ging acteur Gène Bervoets in première in Meeuwen-Gruitrode, het geboortedorp van Bosmans, met zijn theatermonoloog over de relevantie van priester-schrijver Phil Bosmans.

Hoe is de organisatie Maandacht bij u terecht gekomen?

“Ik heb in het verleden al drie voorstellingen gespeeld met Maandacht. Ron Reuman van die compagnie had met BZN afspraken gemaakt over activiteiten rond Bosmans. Het is een veel persoonlijkere vertelling geworden dan oorspronkelijk gepland. We hebben samen – ook met mijn vrouw Tine Laureyns – geprobeerd, geschrapt, veranderd. De eerste try-out was op 2 september.”

Hoe waren de reacties?

“De try-out was bij Ron thuis voor een vijftien mensen, onder wie medewerkers van Bond Zonder Naam. Ik vond de reacties fijn. De toehoorders zegden dat ze iets heel anders hadden verwacht. Het is absoluut geen monoloog geworden waarbij ik met het vingertje zwaai. Ik zeg niet: ‘zo moet je de wereld verbeteren’.”

Van 22 september tot 15 december reist Gène Bervoets door Vlaanderen met deze voorstelling.

http://www.maandacht.be/verbeter-de-wereld