dinsdag 2 februari 2010

’Krachten bundelen tegen secularisatie en materialisme’

(Gelezen In Tertio Van 20 Januari 2010)
Uit een artikel van Emmanuel Van Lierde
De karmeliet Anders Arborelius is sinds 1998 bisschop van Stockholm. Hij is de enige katholieke bisschop in het overwegend protestantse Zweden. De oecumene gaat hem dan ook ter harte. Verleden week gaf hij daarover een lezing bij de karmelieten in Gent. Voor de Gebedsweek voor de eenheid van de christenen wou hij zijn visie over oecumene ook kwijt aan Tertio.
Zweden heeft slechts één rooms-katholiek bisdom met naar schatting 92.000 gelovigen. Dat is twee procent van de Zweedse bevolking en dus vormen de rooms-katholieken een minderheid, net zoals de orthodoxen, de joden en de moslims die samen goed zijn voor vier procent van de bevolking. De meerderheid, 73 procent, behoort tot de evangelisch lutherse kerk. In 2000 verloor die haar statuut van staatskerk. Sindsdien hebben alle godsdiensten dezelfde rechten en subsidieert de staat met een systeem van ‘Kirchensteuer’ [kerkbelasting, zoals in Duitsland] alle erediensten.
Het katholieke bisdom is onderverdeeld in 43 parochies. Er zijn 40 katholieke kerkjes, maar omdat de katholieken op veel plaatsen niet over een eigen kerkgebouw beschikken, wordt de eucharistie ook in 70 protestantse kerken gevierd. Het bisdom telt 163 priesters en 20 diakens. Naast 29 Zweedse priesters komen velen uit het buitenland. Zo zijn er 43 Poolse en 10 Duitse priesters. Net omdat katholieken in Zweden een minderheid vormen, diende de kerk vaak een beroep te doen op buitenlandse hulp. Toch weet de katholieke kerk in Zweden mensen aan te spreken en mag ze zich verheugen in roepingen. Momenteel zijn er zes seminaristen, bereiden zes religieuzen zich voor op het priesterschap en volgen negen kandidaten de opleiding voor het permanente diaconaat. De helft van de priesters in Zweden behoort tot een religieuze orde. Zo ook de bisschop van Stockholm, Anders Arborelius (1949). Hij trad in 1971 in bij de karmelieten en kreeg zijn filosofische en theologische opleiding in Brugge. Daardoor kent hij Nederlands en komt hij graag nog eens terug naar België.
“De meeste katholieken in Zweden zijn van buitenlandse origine en dus ligt onze eerste opdracht in het verenigen van al die nationaliteiten. Als kerk kunnen wij hun integratie bevorderen en zij kunnen op hun beurt bijdragen aan de evangelisatie van de samenleving.”
De grootste uitdaging voor alle religieuze strekkingen vormt de toenemende secularisatie die vooral de lutherse kerk treft. “We kunnen als christenen beter onze spirituele krachten bundelen, want Europa bezwijkt in snel tempo voor de secularisatie en het materialisme. We mogen de waarden van solidariteit, soberheid en aanbidding niet laten verloren gaan, al ben ik er rotsvast van overtuigd dat de persoon van Jezus Christus altijd mensen zal fascineren. Het geloof zal niet verdwijnen.”
Tot zover bisschop Anders Arborelius en Emmanuel Van Lierde.