woensdag 22 februari 2017

“Leven zonder waarden is als soep eten met een vork”

Voorzichtigheid

Een zekere mate van voorzichtigheid is essentieel voor de verwezenlijking van een strategie, project of visie, maar mag niet ten koste gaan van de creativiteit en de verbeelding. Creativiteit neemt de bovenhand, voorzichtigheid volgt en versterkt. Voorzichtigheid gaat hand in hand met geschiedenis en voorspelbaarheid. Creativiteit gaat samen met toekomst en onvoorspelbaarheid. Voorzichtigheid is ‘we zouden’, verbeelding is ‘we verlangen’. Voorzichtigheid is positief als ze helpt om de risico’s op de voorgrond te brengen in plaats van ze te negeren, om hun relatieve invloed te bepalen en doelbewust andere posities in te nemen. Zoals de wortels van een boom de bladeren voedt, kan voorzichtigheid voeding geven aan de vluchtige krachten van een verzameling van waarden.

Voorzichtigheid moet gebruikt worden met voorzichtigheid…

(Jean Keup, België)

Vrede

1 . We kunnen geen vrede in de wereld creëren zolang niet elk van ons vrede in zichzelf heeft gevonden. Als ik contact heb met de vrede in mijzelf, voel ik geen behoefte om kritiek te uiten, schuldigen te zoeken of anderen aan te vallen.

2 . Vrede is niet de afwezigheid van conflict. Echte vrede is een conflict gebruiken als een kans om te begrijpen, verbinding te maken en te evolueren.

3 . Vrede voelen we als we dankbaar zijn omdat tegenstellingen en oordelen beginnen te verdwijnen.

(Megumi Miki, Australië)

Vreugde

Het is een combinatie van tevredenheid, geluk, volheid, lichtheid, welzijn en verrukking. Al deze positieve gevoelens komen in dat ene kleine woordje samen en toch is het meer dan elk van deze woorden apart.

(Linda Martin, Verenigde Staten)

Vriendelijkheid

Vriendelijkheid bestaat erin om te proberen mensen te leren kennen in al hun complexiteit. Eén maat past duidelijk niet iedereen. Enkel als we tijd nemen om ons complexe zelf volledig te begrijpen en we vriendelijk zijn voor onszelf – alles start bij onszelf – kunnen we deze waardering authentiek overbrengen op anderen.

(Katie Day, Groot-Brittannië)

Vriendschap

Vrienden. Ze kennen al mijn diepste en donkerste geheimen. Ze oordelen niet en geven me af en toe een duwtje in de rug. Ze motiveren me om een beter mens te zijn. Ze moedigen mij aan om in mijn prachtige zelf te stappen en om mijn comfortzone te verlaten. Ze helpen me om mijn hart weer te openen als ik het heb afgesloten.

(Cristabel Barbosa-Garcia, Groot-Brittannië)

Vrijgevigheid

Vrijgevigheid is een goddelijke waarde die we moeten nastreven om onze liefde voor anderen te tonen en ons unieke karakter als schepsel van God. Ik denk het liefst aan generositeit als de beste manier om verbinding te krijgen met andere mensen. Door vrijmoedig te delen wat we hebben, zijn we in staat om verbinding te maken met anderen en verbonden te blijven.

(Margaret Fulton, Zuid-Afrika)

Uit Het boek der WAARDEN