woensdag 30 maart 2016

“Leven zonder waarden is als soep eten met een vork”

Levensvreugde

‘Wanneer je dingen doet vanuit je ziel, voel je vanbinnen een rivier bewegen, een vreugde.’ (Rumi)

Voor mij betekent pure vreugde: mijn geest stil maken en me verbonden voelen met iedereen en alles rondom mij.

Uitdagingen doelbewust aangaan en oplossingen zoeken op een creatieve manier geven me het gevoel dat ik leef.

(Paddy Gray, Zuid-Afrika)

Liefdadigheid

Ik vecht soms met mijn geloof, want ook al streven mensen naar samenwerking, liefde en onbaatzuchtigheid, een groot gedeelte van de menselijke conditie wordt gekenmerkt door competitie, agressie en egoïsme. Terwijl ik binnen deze paradoxale menselijke conditie mijn eigen weg voor actie uitstippel, ontdek ik dat liefdadigheid krachtig is, omdat het me zachtmoediger maakt.

(David E. White, Canada)

Liegen

Velen overtuigen zichzelf dat, als ze een leugen vertellen die als een waarheid klinkt, dat het dan eigenlijk geen leugen is.

(Vincent Banks, Zuid-Afrika)

(Uit Het Boek der WAARDEN)