woensdag 16 april 2014

Gebed van de weel: Mijn groot rapport

Hier sta ik dan, Heer,

met mijn rapport.

Slechts enkele vragen

bleven overeind

en een beeld

van de weg die ik heb afgelegd.

Heb ik oog gehad

voor mijn omgeving,

voor mensen en voor dingen?

Heb ik gehoord

wat de wereld fluistert

en mij door iemand werd gezegd?

Heb ik ontvangen

wat mij werd aangeboden?

Heeft iemand

iets mogen proeven

van mijn betrokken nabijheid?

Iets gevoeld

van mijn enthousiaste aanwezigheid?

Iets gesmaakt

van wat ik met liefdevolle aandacht heb bereid?

Hebben mijn handen iets geschapen

dat bijdraagt aan uw Schepping?

Heeft het werk van mijn voeten

er iets toe gedaan?

Hebben mijn hersenspinsels

vrucht gedragen?

Heb ik geluk ervaren

in mijn bezig zijn?

Heb ik deugd beleefd

aan de knipoog van een broer of zus?

Heb ik het zalige gevoel gekend:

‘Ik mag er zijn

en het is goed’?

En ik weet

morgen krijg ik weer een nieuwe dag

om te oefenen

en te groeien

naar uw beeld.

Uit het boek Onderweg van Wies Merckx