woensdag 18 augustus 2010

Uit een interview van Lucette Verboven en Emmanuel Van Lierde met kardinaal Danneels

(Gelezen In Tertio Van 14 Juli 2010)
Wat zou u graag hebben dat mensen zeggen bij uw dood?
Ze moeten niet te veel spreken over wie ik geweest ben. Zeg me liever waar ik naartoe ga. Daarover wordt zo weinig gesproken. Ik verlang er zo naar dat het hier niet eindigt en dat verlangen zit zo diep dat, als het niet uitkomt, diegene die mijn koetswerk maakte, er toch een fout heeft ingestoken. Als er geen hiernamaals is, zeg ik: ‘God, dat is niet serieus. Je bent een slechte carrossier, want zelfs mijn lichaam verlangt voort te leven.’
Al heel mijn leven spreek ik tegen Iemand die ik nog nooit heb gezien. Ik zou Hem nu eens graag zien. Er zal geen tijd of ruimte meer zijn, maar wellicht sta ik plots voor een enorm mysterie waarbij ik bedenk dat ik in mijn leven trachtte daar iets over te zeggen, maar beter had gezwegen omdat het nog veel groter is dan ik dacht.