woensdag 25 augustus 2010

Het is feest

Een opkikkertje van Hedwig Van Peteghem
We vieren graag feest. We zien altijd opnieuw uit naar speciale gelegenheden om met volle teugen te kunnen genieten van de lekkere hapjes en drankjes en vooral van de gezelligheid: ongedwongen weer eens bij elkaar zijn.
Anderzijds hoor ik ook heel wat mensen zuchten en blij zijn als die drukte achter de rug is. Terug de rust van het dagelijkse leven, het gewone ritme en de mensen die we dagelijks tegenkomen: thuis, op het werk of onderweg. Feesten zet ons soms onder druk omdat alles toch in orde moet zijn, er zou eens te weinig kunnen zijn en voor die ene keer moet het ook af zijn. Gelukkig dat mensen zo denken. Gelukkig ook blijft het daar niet bij. Telkens ik mij te goed kan doen aan lekkere dingen, merk ik dat het de mensen zijn die het feest maken: blij dat ze elkaar terug zien, herinneringen opfrissen, moppen tappen en heel veel lachen en babbelen. En je hoeft je zelf geen zorgen te maken. Alles wordt voor jou opgediend en klaar gemaakt. Zelfs de afwas mag je niet doen. Totaal ontladen en zonder verplichtingen genieten van de zalige dingen. Zo zou het leven altijd mogen zijn, en zo willen we het ook maken. Per dag worden ons ontelbaar veel kleine attenties aangeboden, die natuurlijk beginnen met het wensen van een goeie morgen. Zo’n kleine strelingen geven ons het gevoel er te mogen zijn. En dat is feestelijk. We krijgen er veel… en geven die onbewust ook door. Een positief sneeuwbaleffect dat een lawine aan opgewektheid kan teweeg brengen. ‘k Ben benieuwd hoe ver mijn “Goeie Morgen” vandaag zal geraken.