dinsdag 27 april 2010

Geschenken

Een Opkikkertje Van Hedwig Van Peteghem
We krijgen graag van alles. Hoe meer hoe liever. En liefst nog datgene waar we al zo lang van dromen. Mooi ingepakt als het kan, ook al weten we in vele gevallen al lang wat erin zit. Geschenken maken ons blij, niet zozeer omdat we dan weer iets meer hebben, maar omdat er iemand is die om ons geeft. Omgeven worden door attenties en complimentjes, bevestiging en tedere zorg: het zegt alleen maar altijd met andere gebaren en woorden: ik ben blij dat je zo bent. Omdat ik om je geef, geef ik je iets. Het gebaar van de gever laat het cadeau extra glanzen. Zonder die glans, zonder die liefde wordt het pakje herleid tot koopwaar.
Niet alles wat we krijgen is vanzelfsprekend ingepakt. Het zou ook moeilijk kunnen. De tijd die iemand voor ons vrij maakt, de stille bezorgdheid van een moeder, de rust die iemand ons gunt: rond dit alles kunnen we geen strikje of een papiertje doen. Om nog maar te zwijgen van het kleurengamma in de natuur, de variaties in geluiden en de eindeloze mogelijkheden aan creativiteit waarmee we aan de toekomst kunnen werken. Voor mij is het teveel om op te noemen, voor jou is het alleszins de moeite om eens een lijstje te maken van alles wat je al gekregen hebt. Je zult er lang mee bezig zijn. De Duitse dichter Goethe zegt het zo: “Er zou weinig van mij overblijven als ik alles terug moest geven wat ik aan anderen te danken heb”. Redenen genoeg om blij te zijn, want we krijgen veel, meer niet dan wel verpakt. Zou het waar zijn dat de Grote Gever van het Leven te weinig inpakpapier had om ons zo’n groot geschenk te geven?