dinsdag 17 maart 2009

De Zusters Annonciaden In Korbeek-Dijle

Willy Criegers bezorgde mij een foto van de vrije meisjesschool uit 1911. In 1911 waren er vier zusters actief in Korbeek-Dijle, in volgorde van anciënniteit: de zusters Pia, Zelie, Josepha en Richarda. Op de foto staat vermoedelijk zuster Pia.

Waarschijnlijk staat de grootmoeder van Willy Criegers, Irma Mathys, ook op de foto. Zij was geboren te Oud-Heverlee in 1899, maar werd als kind geadopteerd door haar tante in Korbeek-Dijle, Maria Felicia Mathys, die getrouwd was met Jan Francis Van Kildonck (de Klaaine), een broer van August (Jukke) Van Kildonck (de grootvader van Philomène Van Kildonck). Dus zoeken maar naar Irma Mathys op de foto.
Twee meisjes meen ik zelf te herkennen: de draagster van het bordje midden op de foto zou Seraphine Vancampenhout (°1903) kunnen zijn, en het derde meisje van links, met “col marin”, op de voorste rij rechtstaande kinderen zou mijn schoonmoeder Maria Van Geel (°1903) kunnen zijn.
Naar andere kinderen heb ik het raden. Ik doe een beroep op de medewerking van mensen die menen hun moeder of grootmoeder of verwante op de foto te herkennen. Laat het mij weten, zelfs als je maar een vermoeden hebt.

Cyriel Letellier