zaterdag 19 april 2008

Spiritualiteit En Religie In De Traditionele Media

Uit een vraaggesprek met Jos Vranckx, journalist bij Gazet van Antwerpen
Vandaag komen spiritualiteit en religie in de traditionele media haast niet meer aan bod. De uitgevers hebben hun ideologische grondslagen vervangen door commerciĆ«le. De moderne journalistiek is primair op nieuws gericht, en daar heb ik geen moeite mee. Maar het heeft wel tot gevolg dat spirituele onderwerpen niet als nieuwswaardig worden ervaren. Infotainment en emo zijn de sleutelwoorden. Als je de media wilt halen moet je een verhaal met een hoog ‘man-bijt-hond’-gehalte te bieden hebben. En als de media zelf naar je toekomen is het omdat ze een schandaal geroken hebben. En dat wordt dan omkleed met spot, cynisme en misprijzen voor normen, waarden en gezag. Typisch in dat verband vond ik het belachelijke verhaal rond de neef van kardinaal Danneels. Danneels zou zijn kansen op het pausschap verspeeld hebben omdat zijn neef blijkbaar een porno-acteur is.
(Uit LICHTER, het driemaandelijks tijdschrift van WERELD-MISSIEHULP van jan.feb.mrt.2008)
C.L.